تهیهکننده مستند «ماریان» معتقد است، اکرانهای آنلاین به وضوح تاثیرات مثبتی بر افزایش مخاطبان سینما داشته و همچنین میگوید سینمای مستند نیازمند توجه و احترام بیشتری است.
احمد شفیعی تهیهکننده و کارگردان مستند در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزای خبرگزاری تو درباره اکران آنلاین و تاثیر آن بر سینمای مستند گفت: اکرانهای آنلاین از آن جایی که دسترسی راحتتری را برای مردم رقم میزنند در این چند سال باعث اغزایش مخاطب سینمای ایران شدهاند که البته این رشد باید هم راستا با رشد کیفیت آثار، اینترنت، افزایش سواد رسانهای باشد. مهمترین ویژگی آن نیز این است که مخاطبان متناسب با شرایط، زمان و مکان خود میتوانند از آن استفاده کنند.
او افزود: قطعا کرونا و دوری از اجتماع در مکانهای عمومی باعث روی آوردن مخاطب به وی او دیها بوده است اما در ادامه نیز سطح دسترسی آسان و شرایطی که پلتفرمها نیز برای مخاطبان خود در نظر گرفتهاند به اقبال آنها کمک کرده است. همچنین فکر میکنم در آینده نیز این افزایش مخاطب برای پلتفرمها ادامه دارد.
تهیهکننده مستند «آقای مدیر» درباره صحت اعداد و ارقامی که برای افزایش مخاطبان وی او دیها ادعا میشود، بیان کرد: من معتقدم این اعداد و ارقام میتواند درست باشد و معتقدم گاهی اعداد واقعی بیش از گزارشهای اعلام شده است.
این مستندساز در بخش دیگری از صحبتهای خود در پاسخ به این پرسش که مخاطبان چه ژانری از سینمای مستند را این روزها بیشتر میپسندند، گفت: تمامی ژانرهای سینمای مستند همیشه مخاطب خاص خود را دارد و تنها چیزی که دارای اهمیت است نگاه خلاقانه، بیطرفانه و روایت درست یک اثر مستند برای مخاطبان آن است.
او ادامه داد: ژانری که در سینمای مستند برای من اهمیت بالایی دارد، تاریخ معاصر است چراکه تاریخ مرور تجربیات و سرگذشت پدران و انسانهای پیش از ماست و اطلاعاتی به ما درباره گذشتگان و سرگذشت سرزمینمان میدهد با توجه به اینکه سرگذشت ایران همیشه پر از کشمکش بوده و پرداخت به آن ما را با جزییات تازهای آشنا میکند.
کارگردان «داستان یک جدایی» درباره چالشهای سینمای مستند عنوان کرد: فیلمسازان و تهیه کنندگان مستند معمولا به دلیل نبود کارگروهها و توافقات بین دولتی با کشورهای مختلف حقوق و مزایای بسیاری را از دست میدهند. مانند ارتباط با شبکههای تلویزیونی خارجی. به همین دلیل باید به مسائل بینالمللی بسیار توجه شود. همچنین در بخشهای مالی، پژوهش و پخش اصولی آن چه در سینماها و چه در تلویزیون چالشهایی وجود دارد که همه این مسائل درکنار یکدیگر باعث کاهش کیفیت آثار تولیدی میشود.
او افزود: برای مثال در بحث پخش اصولی آثار مستند باید بگویم که تلویزیون به فیلم مستند به عنوان «درزگیرِ کنداکتور» نگاه میکند، در حالی که مستند در دنیا یک شخصیت مستقل دارد و جریان سازی می کند. این معضل با رایزنی انجمن صنفی و همچنین تعامل با معاونت سیما و همچنین تلاش برای پخش آثار مهم سینمای مستند در سالنهای سینما تا حد زیادی مرتفع میشود.
شفیعی در پایان درباره تاثیر سینمای مستند بر جامعه و مردم تاکید کرد: فیلم مستند تاثیرگذاری بسیار زیادی بر یک جامعه و جریانهای آن دارد و سطح باورپذیری و اعتماد به آن بیشتر است چراکه مشکلات جامعه را به تصویر میکشد و با توجه به نگاه پژوهشی که به این معضلات دارد میتواند برای آنها راهکارهایی نیز ارایه دهد. حکومتها از مستند به عنوان ابزاری برای فرهنگسازی استفاده میکنند چراکه میتواند محرکی برای مطالبهگری مردم جامعه باشد. بنابراین من معتقدم باید بیش از اینها به این گونه مهم سینما توجه شود و به آن احترام گذاشته شود.